VR on niin last season, paitsi että Veturi-asiakkaana ennen joulua sain tekstiviestin, joka oikeutti minut *hakemaan* R-kioskilta suklaalevyn. Todellakin hain.

Bussi on on tämän päivän menopeli. Turkulaiselle tämä disruptoitunut (hankala sana suomalaisen suussa, mutta töissä tätä kuuluu käyttää aina kun puhutaan *strategiaa*) bussimarkkina on ollut yhtä juhlaa. Aluksi pessimismi oli kuitenkin ottaa vallan ja siitä kertoo tämä nyt jo useita asiavirheitä sisältävä kirjoitus vuoden takaa.

Bussimarkkinaa aktiivisesti käyttävänä asiakkaana minusta on tullut bussibusineksen matkasaarnaaja. Kanssamatkustajien kanssa käyn aktiivista dialogia sen uusista trendeistä. Markkina on sekava ja saadakseen parhaan mahdollisen palvelun täytyy olla aika syvällä eri yhtiöiden saloissa.

Perusteet. Varsinaisia bussiyhtiöitä, jotka omistavat kalustoa ja liikennöivät Tku-Hki väliä, on neljä: Onnibus, Åbus, Pohjolan Liikenne ja Vainion Liikenne. Kaksi jälkimmäistä on nk. vanhoja pelureita ja kaksi ensimmäistä viimevuosina mukaan tulleita uusia tekijöitä. (Strategit voivat tässä kohtaa käyttää sanaa disruptori). Onnibus ja Åbus yhdistyivät aivan hiljattain ja omistuspohja on nykyään sama.

Historiaa. Ennen vanhaan Matkahuolto toimi kaikkea bussiliikennettä koordinoivana yksityisenä yhtiönä, joka tuotti loppuasiakkaille keskitetysti aikataulut ja lipunmyynnin. Aikojen alussa Matkahuolto rakensi kattavan linja-autoasemaverkoston kahviloineen ja kioskeineen sekä tarjosi bussien mukana rahtipalveluita. Tilanne pysyi pitkälti tällaisena aivan viimevuosiin asti kunnes uudet pelurit tulivat kuvioihin. Näistä näyttävimmän sisääntulon on tehnyt Onnibus. Se aloitti liikennöinnin linja-autoasemaverkoston ulkopuolella ja tarjosi asiakkaille huomattavasti halvempia bussiyhteyksiä kuin yksikään vanha peluri. Matkahuoltoa ja muutamia vanhoja pelureita (juu en tiedä detaljeja) syytetään kartellista alalla ja oikeudenkkäynti on edelleen kesken.

Onnibussin ja Åbusin ehdoton kilpailuetu on ollut hinta ja pelkkään nettilipunmyyntiin perustuva rahastus. Erityisesti nuori asiakaskunta on löytänyt nämä yhtiöt. Haasteena on ollut reittien sekavuus sekä aikatauluinformaation puuttuminen Matkahuollon kokoavista aikatauluista. Hinta on kuitenkin ollut niin voimakas kilpailuetu, että erityisesti Onnibus on pystynyt valtaamaan markkinaa merkittävästi. Näiden yhtiöiden etuna on myös ollut se, että busseissa on standardisti pistokkeet mobiililaitteille sekä langaton internet.

Turun alueen vanhat pelurit Vainion Liikenne ja Pohjolan Liikenne ovat vastanneet kilpailuun omilla tahoillaan. Vainion Liikenne luottaa edelleen Matkahuoltoon ja sen markkinointiyhtiöön Expressbussiin ja myy lippunsa pääosin Matkahuollon tarjoaman nettikaupan kautta. Lisäksi se on virtaviivaistanut reittejään ja aloittanut suoraan Turun keskustasta Helsinkiin menevän linjan ja vähentänyt näin ollen erikoispikavuoroja, jotka poimivat asiakkaita useammilta Turun alueen pikavuoropysäkeiltä. Pienenä hienosäätönä se on aikaistanut kaikkia lähtöjä kahdella minuutilla, jotta se välttyy tasatuntien lähtöruuhkilta. Matkalippujen hinnassa se on tullut selkeästi alaspäin takavuosista, mutta on edelleen uusia tekijöitä sekä vanhaa kumppaniaan Pohjolan Liikennettä kalliimpi.Vainion Liikenne tarjoaa nykyään myös asiakkailleen langattoman netin lähes kaikilla vuoroilla sen sijaan pistokkeita on satunnaisesti.

Pohjolan Liikenne toisena vanhana pelurina on ottanut rohkeamman linjan. Se erosi Expressbus-yhteistyöstä sekä lopetti lipunmyynnin Matkahuollon nettikaupassa. Se kuitenkin säilytti jäsenyyden Matkahuoltoon niin, että kaikki sen vuorot näkyvät Matkahuollon keskitetyissä aikatauluissa ja luonnollisesti liikennöi käyttäen linja-autoasemien palveluita. Pohjolan Liikenne perusti oman nettikaupan ja tarjoaa asiakkailleen halvempia lippuja kuin Vainion Liikenne mutta ei kuitenkaan yllä aivan Onnibussin hintoihin. Pohjolan Liikenne on lunastanut paikkansa juuri minun sydämessä, koska se on säilyttänyt kaikilla erikoispikavuoroillaan Turun päässä vanhan perinteisen reitin, johon kuuluu legendaariset viisi pysäkkiä Piispanristilta Linja-autoasemalle. Tämä reitti tuo selkeän kipailuedun niihin asiakkaisiin, jotka asuvat nk. "Täl pual jokke". Nämä pysäkit tarjoavat asiakkaille joko kävely-yhteyden erikoispikavuoroon tai vaihtoehtoisesti ilmaisen parkkimahdollisuuden mm. Piispanristilla. Myös Pohjolan Liikenne tarjoaa langattoman Internetin ja suurimmassa osassa vuoroja on myös pistokkeet.

Miten on käynyt Matkahuollon? Matkahuolto on edelleen olemassa ja toimii joskin hieman henkitoreissaan bussibusineksen platformina. Aivan viimeisimmän muutoksen myötä, kun Onnibus hyväksyttiin Matkahuollon jäseneksi, se sai takaisin roolinsa bussiliikenteen kokonaiskuvan kokoajana. Onnibus käyttää nykyään linja-autoasemien palveluita kuten myös näyttää vuoronsa Matkahuollon keskitetyissä aikatauluissa. Lippunsa Onnibus myy kuitenkin omasta nettikaupastaan.

Mitä nämä muutokset tarkoittavat asiakkaalle?

Huonoa on ollut kokonaiskuvan katoaminen. Toisinaan on hyvinkin hankala selvittää milloin busseja kulkee ja mitä reittiä ne kulkevat. Eri yhtiöiden erilaiset reitit ja koko ajan muuttuva toiminta tuo yllätyksiä. Vuosi sitten seisoin Piispanristin pysäkillä turhaan, kun autoa ei näkynytkään. Eri yhtiöiden aikataulut ovat eri formaateissa ja muutoksia on jatkuvasti. Itse olen pysynyt jotenkin kärryillä, mutta se vanhus, joka yrittää löytää bussiaan Expressbussin tarjonnasta, ei todellakaan näe kokonaiskuvaa. Sanotaan myös, että uudet pelurit optimoivat toimintansa kannattaville reiteille ja tämä väistämätttä johtaa siihen, että vanhat pelurit tekevät samaa ja se taas saattaa johtaa haja-asutusalueiden vuorojen vähenemiseen.

Hyvää muutoksessa on ollut hintojen roima lasku. Vielä pari vuotta sitten standardi hinta aikuiselle Tku-Hki välillä pyöri siinä 31-35 euron välillä. Nyt saman välin keskihinta on 9-13 euroa. Hintojen roima lasku on samalla kasvattanut käyttäjämääriä. Busseissa on huomattavasti enemmän asiakkaita ja uskonkin, että moni ennen omalla autolla kulkenut matkustaja on löytänyt bussiliikenteen. Mobiilidatan ja langattoman internetin myötä bussimatkan voi käyttää tehokkaaseen työaikaan. Bussiliikenteen ehdoton valtti on aina ollut suora yhteys Helsinki-Vantaan Lentoasemalle. IKEAn liityntäpysäkki Espoossa on klassikko. 

Tähän loppui markkina-analyysi mutta tarina on lopetettava bussianekdoottiin varsinkin kun pääsin mainitsemaan Espoon IKEA:n pikavuoropysäkin.

Pikkujoilussa Helsingissä meni pikkutunneille ja klo 1.00 Tuhkimon taika muistutti raukeamisestaan. Tuhkimo huomasi myöhästyneensä tasalta lähteneestä bussista, mutta ei hätää, taksilla pääsee IKEA:n pysäkille ja koska yöbussit ajavat lentokentän kautta, ehdin hypätä kyytiin siitä. Saan taksin nopeasti ja huikkaan kuskille: "IKEA:n pysäkille Turkuun päin". Taisin siinä avata kuskille takapenkiltä tilannetta, että ehdin bussiin vielä oikein hyvin, sillä menehään se lentokentän kautta.

Räplään puhelinta varmistaakseni yöbussin reitin. Reitin selvittäminen osoittautuu luultua hankalammaksi. Internet ei toimi ja reittiä ei vain löydy, syynä lienee myöhäinen ajankohta ja useampi skumppalasi ja niin, disruptoitunut markkina - tosin ko. sanan tavaaminen edes mielessä oli näissä olosuhteissa mahdotonta. Taksi hurisee turvallisesti eteenpäin. Kun sitten kohotan katseeni kännykästä, marrasyössä loistaa vain katulamput. Seurailen tienviittoja ja luen: Vuosaari, Myllypuro... Mietin hetken, yritän paikantaa itseni jonnekin Espoon IKEAn läheisyyteen kunnes tajuan saapuneeni Vantaan IKEAlle.   

Ensimmäinen ajatukseni on: "Miten kukaan ikinä maailmassa voi viedä minut Vantaalle, jos olen menossa pikavuoropysäkille Turkuun!" Kohotan katseeni kuljettajaan päin ja muistan, että kuskihan puhui Suomea taittaen ja on selvästi kotoisin muualta kuin Suomesta. Sössötykseni lentokentästä ja IKEAsta on selvästi kolahtanut tälle kuskille kovempaa kuin pikavuoropysäkki ja Turku. Rauhoitun ja pyydään kuskia sulkemaan mittarin. Selitän tilanteen ja totean että palataan Helsinkiin.

Kuski suostuu solidaarisuuden nimissä ajamaan minut takaisin Helsinkiin ilman mittaria. Hyväksyn tosiasian että pääsen kotiin lähempänä kolmea lähtevällä bussilla. Kertaan tilanteen ja kerron mihin olisi pitänyt päätyä, pyydän anteeksi epäselvyyttäni ja hän tekee samoin. Käymme miellyttävän maahanmuuttopoliittisen keskustelun matkalla takaisin. Jään poissa Kampin linja-autoasemalla. Tuhkimon taika on totaalisesti rauennut.

kengat.jpg

Piispanristin tunnelma ei petä koskaan

Pii.jpg

Piispanristilla on aina ihanaa